استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده کلمه هیجان انگیز چیست؟

چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۰۹:۴۹ ق.ظ

دانستن معانی واژگان و به خصوص واژگان کاربردی برای همه ی ما ضروری و لازم است. یکی از واژه هایی که بسیار در زبان محاوره و کتاب ها کاربرد دارد، واژه هیجان انگیز می باشد. این واژه کاربردی دارای معانی و مترادف های جالبی است که دانستن آن ها برای هر فارسی زبانی واجب است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق این واژه بپردازیم و معانی مختلف آن را با استفاده از لغت نامه های مطرح زبان فارسی عرض کنیم.

واژه هیجان انگیز

لغت نامه دهخدا تعریفی از واژه هیجان انگیز ذکر نکرده است و به بیان معنی انگیز اکتفا کرده است. از نظر این لغت نامه انگیز به معنای ریشه فعل انگیزیدن، و آنچه باعث تحریک و انگیزش باشد، معنا کرده است. در واقع با این که هیجان انگیز در زبان فارسی بسیار کاربردی می باشد، اما هیچ یک از لغت نامه های بزرگ تعریف دقیقی از این واژه ارائه نداده اند.

لغت نامه عمید هم که در مورد بیان معنی این واژه کاملا ساکت است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی هیجان زده و هیجان زدگی را ذکر کرده است که البته در ارتباط با این واژه هستند. تفاوت دو واژه مذکور هم در

این است که هیجان زده برای فرد ذکر می شود، در حالی که هیجان زدگی برای عموم کاربرد دارد. در هر حال این واژه یک صفت است که نشانه از حالت ذوق و حیرت در هنگام خبری دارد. در حال حاضر و در اصطلاح هم به همین معنا به کار می رود.

بررسی مترادف ها و هم خانواده واژه هیجان انگیز

به طور کلی می توان هیجان انگیز را مترادف واژه های شور انگیز، مهیج و هیجان آور دانست. شور و شعف و حیرت آور را هم می توان از دیگر مترادف های واژه هیجان انگیز دانست. این واژه با واژگان بسیاری در زبان انگلیسی برابر است.

هم خانواده واژه هیجان انگیز را هم می توان مهیج انگیز و هیجان آور دانست.

سایر مطالب پیشنهادی :

هم خانواده ی کلمه اسیر چیست؟

هم خانواده کلمه تسلیم چیست؟

هم خانواده کلمه معاصر چیست؟

هم خانواده کلمه سعادت چیست؟

هم خانواده و معنی سعید چیست ؟

نظرات: (۰) کامنت خود را ثبت کنید و منتظر پاسخ باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی