استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده کلمه سعادت چیست؟

يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴ ق.ظ

کلمه سعادت در فرهنگ های مختلف معنا و مفهوم متفاوتی دارد. این واژه در فرهنگ لغت فارسی به معنی بهروزی، خوشبختی و نیک بخت شدن می باشد. این واژه در فرهنگ لغت معین به معنی خوشبختی و خجستگی معنا شده است و در فرهنگ عمید به معنی خوشبختی، نیک بختی، خوشبخت شدن و نیک بخت شدن معنا شده است.

چندین هم خانواده برای این کلمه وجود دارد که ریشه ی همه ی کلمات به کلمه اصلی سعادت برمیگردد و تا حدودی معنای یکسانی هم با کلمه اصلی دارد.  در فرهنگ لغت فارسی برای کلمه متضاد هایی هم وجود دارد ادبار، شقاوت و نحوست هستند که تفاوت زیادی با هم خانواده این واژه دارد.

برای پیدا کردن هم خانواده کلمه سعادت باید به اصل کلمه توجه شود و هم خانواده آن متشکل از چند حرف مهم از کلمه اصلی باشد به طور کلی هم خانواده های مرتبط با کلمه سعادت شامل سعی، مسعود، مساعد و سعید می باشد. تمام این کلمات ریشه اصلی کلمه سعادت را دارند. گاها ممکن است افراد هم خانواده ها را با مترادف کلمه سعادت اشتباه بگیرند. مترادف این کلمه به کلمات هم معنی آن گفته می شود که برای این کلمه بختیاری، برکت، بهروزی، بهی، خجستگی، خوشی، خیر، فلاح، کامرانی، نیک بختی، نیک روزی می باشد.

هم خانواده کلمه سعادت چیست؟

هم خانواده این کلمه؛ سعد، سعدی، سعید و ساعد و اسعد است.

سعادت در کنار کلمه خوشبختی آرزویی است که برای جوانان دارند و به کار بردن سعادت دنیا و آخرت در مسائل دینی از جمله کاربرد های این کلمه می باشد. مترادف های این کلمه شامل؛ خجستگی، برکت، بهروزی ، فلاح، بختیاری ، خوشبختی، بهی، نیک روزی ، خوشی، خیر، کامرانی، نیکبختی می باشد متضاد کلمه سعادت هم نحوست و  شقاوت است. در فرهنگ معین درباره کلمه سعادت معانی خجستگی و خوشبختی  را به کار برده است در لغت نامه دهخدا هم نیز چنین آورده است به نقل از ابو نصر مشکان ؛ سعادت انسان بر آن باشد که در پیشگاه  خداوند باشد. در فرهنگ عمید اما سعادت را به معنی خوشبختی،  خوشبخت شدن و نیک بختی، نیک بخت شدن و در فرهنگ واژگان فارسی سره نیز خوشبختی نیک روزی و بهروزی می دانند.

 

پیشنهاد ویژه :

هم خانواده سعادت + متضاد و مترادف کلمه سعادت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی