استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده کلمه دقت چیست ؟

چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۰۸:۳۳ ب.ظ

زبان ها دائما در حال تعامل با یکدیگر هستند و واژگانی را بین خود انتقال می دهند. زبان فارسی جز شیرین ترین زبان های دنیاست. این زبان هم از قاعده ی مزبور مستثنی نیست و کلماتی را با زبان های دیگر تعامل می دهد. امروز می خواهیم به بررسی واژه دقت بپردازیم. این واژه از آن دست کلماتی است که در طی گذر سالیان دراز، معنی آن دچار اندکی تغییر و تحول شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به ذکر دقیق این معانی بپردازیم.

معنی واژه دقت

لغت نامه دهخدا در بیان معنی واژه دقت بیان می کند: باریک شدن، باریکی، ظرافت و نازکی. فرهنگ فارسی معین هم واژه های مشابهی را در این خصوص ذکر می کند. شاید بتوان یکی از کامل ترین معانی این واژه را در فرهنگ فارسی عمید یافت. این لغت نامه در بیان معنی دقت پنج مورد را ذکر می کند:

  • باریک بینی
  • توجه و باریک بینی در امری که صورت می گیرد.
  • باریکی
  • نرمی
  • خردی

واژه های اخیر امروزه در بیان معنی واژه دقت کاربرد ندارد. امروزه این واژه بیشتر در معنای باریک بینی و توجه به کار برده می شود.

مترادف و هم خانواده واژه دقت

مترادف این واژه بسیار متعدد است و کلمات بسیاری را می توان یافت که در کنار این واژه به کار برده می شوند. مترادف این واژه عبارت است از: امعان، امعان نظر، دقیق، تمرکز فکر، توجه، کنجکاوی، مراقبت و نکته بینی. به دلیل اینکه سایر واژه های مترادف امروزه کاربردی ندارد، از بیان آن ها صرف نظر شده است. تیزنگری و موشکافی هم از مترادف های دیگر این واژه است.

هم خانواده واژه دقت عبارت است از: دقیق، دقیقه، دقایق، با دقت.

واژه های دقت معنا و دقت پسند هم برگرفته از این واژه می باشند. دقت پسند به معنی مشکل پسند و دقت معنا هم که در علوم قرآنی کاربرد دارد. دقیق بودن، دقت داشتن و دقت سود دهی هم از جمله کلمات دیگری است که همگی از واژه دقت گرفته شده اند.

سایر مطالب پیشنهادی :

هم خانواده کلمه علاقه چیست؟

هم خانواده کلمه تحویل چیست؟

هم خانواده کلمه سقوط چیست؟

هم خانواده کلمه محتاج چیست؟

هم خانواده کلمه تصویر چیست؟

نظرات: (۰) کامنت خود را ثبت کنید و منتظر پاسخ باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی