استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده کلمه تاریخ چیست؟

يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۰، ۰۱:۰۷ ب.ظ

هم خانواده کلمه تاریخ چیست؟

هم خانواده کلمه تاریخ؛ تواریخ و توریخ و مورخ است.

واژه تاریخ از واژگان بسیار پر کاربرد در زبان و فرهنگ فارسی است. تاریخ به معنی سرگذشت انسان ها در طول عمر بشری و زمانی که انسان توانست از خود در جای جای هستی اثری بر جا بگذارد، است.

همچنین از معنی و کاربرد دیگر این واژه تاریخ و تقویم است ، یعنی نمایش زمان به صورت عدد است. مترادف های این واژه بسیار زیادند که شامل کلماتی چون؛ خدای نامه، وقایع، سرگذشت، تذکره، تاریخچه ، وقت، مورخه، زمان، سابقه، سیرالملوک، شاهنامه، تاریخ نامه، کتاب رویداد های  گذشته، زمان وقوع، گاهشماری، تقویم، دانش ثبت و تجزیه و تحلیل و بررسی وقایع می باشد.

واژه تاریخ در فرهنگ‌ معین به معنی ؛ عددی که زمان را نشان دهد، حوادث و سرگذشت پیشینیان، تعیین کردن زمان چیزی را و باستان است. در لغت نامه دهخدا این واژه به معنی زمان  وقوع چیزی، سرگذشت و تذکره می باشد.

واژه تاریخ در فرهنگ عمید به معنی؛ زمان وقوع حادثه یا امری، دانش شرح و ثبت وقایع و سرگذشت پیشینیان ، متن و نوشته در مورد وقایع و سرگذشت قدیمیان، زمان و دوره معلوم و معین ، تقویم و گاهشماری است. فرهنگ واژه های فارسی هوشیار نیز واژه تاریخ را به معنی؛ معین کردن و حقیقت چیزی و سر گذشت پیشینیان و شرح وقایع آورده است.

مطالب پیشنهادی :

هم خانواده کلمه معاصر چیست؟

هم خانواده کلمه علاقه چیست؟

هم خانواده کلمه تمدن چیست؟

هم خانواده و مترادف عالم چیست؟

نظرات: (۰) کامنت خود را ثبت کنید و منتظر پاسخ باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی