استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده سعی چیست؟

يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۰۵:۳۶ ب.ظ

در زبان و فرهنگ فارسی ملاک های متعدد و متفاوتی برای شناخت هم خانواده های یک کلمه وجود دارد . با توجه به بن و ریشه ی فعل به راحتی می توان هم خانواده ی آن را تشخیص داد. این کلمه برابر کوشش، پشتکار و تلاش است و متضاد آن اهمال ورزیدن و سستی کردن می باشد.

امت مترادف های کلمه شامل اهتمام، تقلا، تلاش، جد، جهد، کوشش، مجاهده، مساعی، کوشیدن، کوشش کردن، اهتمام ورزیدن، آهنگ، قصد می باشند که هر کدام با توجه به نوع جملات بیان می شوند. این کلمه به تنهایی این معانی را دارد اما اگر به آن پیشوند اضافه شور به اسم دخترانه و پسرانه تبدیل می شود.

در فرهنگ نامه دهخدا سعی را کوشیدن و کوشش معنی کرده اند‌. در فرهنگ نامه معین کارکردن، کوشش کردن، قصد کردن، دویدن بین صفا و مروه معنی شده است. در فرهنگ عمید هم کلمه سعی به معنی کار، کوشش، قصد، دویدن است.

در تمامی این معانی سعی را کوشش و دویدن معنی کرده اند. اما در دانشنامه اسلامی تا حدودی متفاوت است و کلمه سّعی جزء مناسک حج به شمار می رود که در آن مسافت صفا و مروه برای حج به صورت هفت بار پیموده می شود. هم خانواده ی این کلمه شامل مساعی به معنی اهتمام، تلاش، جهاد، جد، سعی و کوشش می باشد.

بیشتر بخوانید :

هم خانواده ترقی چیست؟

هم خانواده مشهور چیست؟

هم خانواده احترام چیست؟

هم خانواده تربیت چیست؟

هم خانواده رحلت چیست؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی