استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده کلمه کتاب چیست؟

چهارشنبه, ۵ آبان ۱۴۰۰، ۰۸:۵۹ ب.ظ

هم خانواده کلمه کتاب؛ کتب، مکتوب، کاتب و مکتب است.

واژه کتاب ریشه در زبان عربی دارد و معادل آن در زبان فارسی دفتر و نوشته می باشد. کتاب به مجموعه نوشته های که در رابطه با موضوعی مشخص جمع شده است، کتاب می گویند.

که به صورت خطی یا چاپ شده آن را جلد و صحافی می کنند. جمع واژه کتاب ، کتب می شود که به دو دسته کتب درسی و کتب غیر درسی تقسیم می شود. به کتب یا کتاب های که در مدارس و دانشگاه ها خوانده و تدریس می شود، کتاب درسی می گویند و به بقیه کتاب های دیگر کتب غیر درسی می گویند.

جالب است بدانید که به کتاب های که در قدیم با دست نوشته می شدند کتاب خطی، به کتاب های که امروزه با حروف چینی چاپ می شوند، کتاب چاپی گویند.

مترادف های واژه کتاب عبارتند از؛ دفتر، رساله، صحیفه، تذکره، کتابچه، نوشته، دیوان، نامه، سفینه، مکتوب، مصحف و کشکول می باشد.

فرهنگ معین واژه کتاب را به معنی مجموعه چاپی یا خطی از هر موضوعی آورده است. لغت نامه دهخدا نیز به کلماتی چون نامه، صحیفه، نوشتار و جمع کاتب یعنی نویسندگان و فرزانگان می باشد اشاره کرده است.

کتاب در فرهنگ عمید نیز به معنی ؛ نامه، اوراق چاپ شده و نوشته های مجلد شده می باشد.فرهنگ واژه های فارسی سره نیز به نوشتار، نسک و ماتیکان در معنی واژه کتاب اشاره شده است.

فرهنگ واژه های فارسی هوشیار هم به معانی چون ؛ نگاشتن لفظ و حروف و هجا در چیزی مانند کاغذ،جمع کاتب؛ اوراقی که چاپ شده باشد و به صورت جلد در آورده شده باشد و به دبستان برای کلمه کتاب پرداخته شده است

نظرات: (۰) کامنت خود را ثبت کنید و منتظر پاسخ باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی