استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده کلمه ثابت چیست؟

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۰:۲۰ ب.ظ

کلمه ثابت در فرهنگ عربی و فارسی معانی متعددی دارد. این کلمه در فارسی به معنی استوار، سخت، پایدار، پایا، ایستا، بادوام، پابرجا می باشد که هم خانواده های آن کلماتی از قبیل ثبت، اثبات و تثبیت هستند که کلمه ثبت به معنی رونویس، پایستگی و نگارش و کلمه اثبات به معنی بازنمایی، اُستانش، اُستوانش، برجای داشتن، پایستن و کلمه تثبیت به معنی پابرجا کردن، پایدار کردن، استوار کردن می باشد.


اما خود کلمه ثابت در فرهنگ نامه دهخدا به معنی پایدار، ایستاده، برقرار، مقرر، محکم و استوار و سجین معنی شده است. این کلمه در فرهنگ معین پایدار و مدارم، پابرجا، محقق، مدلل و مثبت و در فرهنگ عمید به معنی تغییر ناپذیر، پاربرجا، استوار،همیشگی و ... می باشد.

در علوم مختلف دینی، ریاضی و پزشکی کلمه ثابت به دفعات زیادی تکرار می شود. برای این کلمه مترادف های زیادی وجود دارد که از جمله استوار، برقرار، پابرجا، پادار، پایدار، قائم، قرص، محکم، مستقر، مقاوم، باقی، دایم، لایتغیر، قطعی، محرز، محقق، مدلل، مسلم، یقین، واثق، جایگزین، بی حرکت، جای گیر نمونه هایی از آن ها می باشد. متضاد این کلمه متحرک می باشد.

کلمه ثابت با هر کلمه ای که همراه شود معنی آن را تحت تاثیر قرار می دهد مثلا ثبت قدم یا ثابت رائ هر دو کلمه وقتی به کلمه ثابت همراه می شود نوعی استواری و پا برجایی به کلمه می بخشد. این هم به عنوان اسم و هم صفت کاربرد دارد مانند رنگ ثابت که در اینجا نقش اسم دارد و ثابت ارکان که نقش صفت را ایفا می کند پس می توانید با توجه به نقشی که کلمه در جمله دارد معنی آن را کامل کنید.

مطالب پیشنهادی :

هم خانواده کلمه ثمر چیست؟

هم خانواده کلمه ثروت چیست؟

هم خانواده کلمه گردش چیست؟

هم خانواده کلمه گذشته چیست؟

هم خانواده کلمه حمایت چیست؟

نظرات: (۰) کامنت خود را ثبت کنید و منتظر پاسخ باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی