استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده و مترادف کلمه مقصد چیست؟

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۹:۱۷ ب.ظ

هم خانواده کلمه مقصد؛ قصد، مقاصد و مقصود می باشند.

واژه مقصد ریشه در زبان عربی دارد اما نباید منکر آن و کاربرد این واژه در زبان و ادب فارسی شد به گونه ای که روزانه از این واژه استفاده زیادی می شود مقصد بیشتر در مباحث سفر کاربرد دارد و در پایانه های مسافربری و در جاده ها که روزانه هزاران نفر در آن رفت و آمد دارند بار ها از واژه مقصد استفاده می شود.

مقصد در زبان فارسی به معنی هدف و کامل تر به مکانی که خواهیم رفت است. معادل فارسی آن نیز مراد یا خواست می باشد. مترادف های واژه مقصد عبارت است از؛ قصد، منظور، مطلوب و مراد، خواست و هدف، نظر، آماج و نیت و در آخر جمع آن مقاصد می باشد و متضاد این واژه نیز مبدا می باشد.

 در فرهنگ معین برای معنی کلمه مقصد اینچنین آورده شده است مقصد یعنی نیت و قصد و مقاصد همچنین رفتن به جایی و یا هدف جایی داشتن است.

در لغت نامه دهخدا نیز به معنی قصد و مکان و محل اراده و موضوع قصد می باشد. در فرهنگ عمید نیز واژه مقصد اینگونه تعریف شده است مقصد یعنی مقصود، هدف و آهنگ و رسیدن به جایی یا مکانی که هدف رسیدن به آن باشد.

در فرهنگ واژه فارسی هوشیار مقصد را اینچنین معنی کرده است مقصد بعنی مکان و اراده، محل قصد و موضع است. در فرهنگ واژه های فارسی سره نیز به معنی نیت، قصد و مراد و رسیدن به جایی می داند.

بیشتر بخوانید :

هم خانواده و مترادف کلمه مراجعه چیست؟

هم خانواده و مترادف کلمه طمع چیست؟

هم خانواده و مترادف کلمه تحقیر چیست؟

هم خانواده و مترادف کلمه موضوع چیست؟

هم خانواده و مترادف کلمه چشمه چیست؟

نظرات: (۰) کامنت خود را ثبت کنید و منتظر پاسخ باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی