استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

هم خانواده و مترادف کلمه حاصل چیست؟

چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۱۴ ب.ظ

هم خانواده حاصل

هم خانواده کلمه حاصل؛ ماحصل، محصول، حصول، حصل و محصولات است.

حاصل واژه ای با ریشه عربی می باشد که معادل آن در زبان فارسی بازده و ثمر می باشد واژه حاصل در علم ریاضی به نتیجه نهایی از جمع و تعریف و ضرب و تقسیم تا فرمول های پیچیده ریاضی را حاصل گویند و در زبان عامیانه و روزمره واژه حاصل به نتیجه کار ها گفته شده و در حیطه کشاورزی به ثمر و میوه باغ و زمین حاصل یا هم خانواده آن محصول می گویند.

دانستیم که واژه حاصل در زبان و ادبیات فارسی بسیار پرکاربرد و پر استفاده می باشد.مترادف های این واژه برابر است با ماحصل، راندمان، ثمر، بازده، عملکرد، ثمره، برآیند، بازده محصول، میوه، نتیجه، مولود، برداشت، نتیجه، بهره، بار، نفع، درآمد، سود و فایده است.

همچنین متضاد کلمه حاصل ضرر، مختصر، زیان، القصه می باشد. واژه حاصل در فرهنگ معین به معنی نفع، نتیجه، به دست آمده، مالیات، باقی مانده، خراج، ثمره و سود است.

و در لغت نامه دهخدا نیز این واژه به معنی برآمده، برداشت، به دست آمده، بهره، درآمد، برآورده، دخل، ثمره، نتیجه، بار، میوه و ثمر می باشد.

فرهنگ عمید نیز واژه حاصل را به معنی محصول کشاورزی، نتیجه، به دست آمده، عددی که از جمع دو یا چند عدد به دست آید. فرهنگ واژه های فارسی سره نیز به واژه های چون ساخته، دستاور، دستامد، سازه و ساخته اشاره کرده است.

مطالب پیشنهادی :

هم خانواده و مترادف کلمه حفظ چیست؟

هم خانواده و مترادف کلمه گویا چیست؟

هم خانواده کلمه مطمئن چیست؟

هم خانواده کلمه تحیر چیست؟ (2)

هم خانواده و مترادف کلمه اجر چیست؟

نظرات: (۰) کامنت خود را ثبت کنید و منتظر پاسخ باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی