استیکر نام ها

عکس نوشته ، عکس پروفایل ، تعبیر خواب ، طراحی اسم

معنی و هم خانواده تعجب چیست ؟

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶ ق.ظ

زبان یکی از شگفتی های قراردادی بین انسان ها می باشد و وسیله ارتباطی برای انتقال اطلاعات است. یکی از لغات پرکاربرد که همه ی ما از آن استفاده می کنیم، لغت تعجب است. این لغت دارای معانی و مترادف های جالبی است که آن را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

معنی لغوی

تعجب در لغت نامه دهخدا به شگفت آمدن، شگفت داشتن و در شگفت افتادن معنا کرده اند. همچنین فرهنگستان معین واژه تعجب آور را مترادف شگفت انگیز و آنچه سبب تعجب شود معنا کرده است. خاقانی شاعر بلندآوازه هم در اشعار خود این واژه را به کار برده است و می نویسد: انگشت تعجب جهانی/ از گفت و شنید ما به دندان. همچنین قابل ذکر است که این لغت در علوم قرآنی هم کاربرد دارد و بارها از آن استفاده شده است.

در واقع می توان اینگونه ذکر کرد که اگر تعجب در معنای مصدری خود باشد، بشگفت آمدن و اگر در معنای اسمی خود باشد، شگفتی و حیرت معنی می دهد. معنی اصطلاحی این واژه نیز تقریبا به همین صورت می باشد و تفاوت چندانی با معنای لغوی آن نمی کند. در واقع می توان این کلمه را از آن دست واژه هایی دانست که از گذشته تاکنون تحول چندانی نداشته اند.

مترادف و هم خانواده تعجب

بررسی مترادف ها و هم خانواده کلمات می تواند تا حد زیادی گنجینه لغاتی شما را گسترش دهد و شما را در سخنرانی ها و یا ارتباط برقرار کردن با دیگران موفق سازد.

 مترادف تعجب: حیرت، شگفتی، به شگفتی افتادن، شگفت انگیز، شگفت آور

هم خانواده: عجب، اعجاب، متعجب، عجایب، عجیب

بنابراین می توان گفت که این کلمه دارای هم خانواده و مترادفات زیادی است که می تواند در تمامی مکالمات روزمره شما به کار رود. با آگاهی از هم خانواده و مترادف کلمات در سایت ما، در ارتباطات خود موفق تر ظاهر شوید.

اطلاعات بیشتر :

هم خانواده کلمه عجب؛ عجیب، عجایب، تعجب، متعجب و اعجوبه می باشد. واژه عجب ریشه عربی دارد و معادل فارسی آن شگفت می باشد در زبان فارسی کلمه عجب را زمانی ادا می شود که شخص از چیزی تعجب می کند و احساس شگفتی خود را با گفتن این کلمه نشان می دهد. مترادف های کلمه عجب کلمات؛ شگفت آور، شگفتی و تعجب می باشد. در فرهنگ عمید درباره این واژه چنین تعریف می کند عجب به معنی عجیب، شگفت انگیز و وقتی که از چیزی شگفت زده می شویم به کار می بریم است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی